V této části našich webových stránek jsme se rozhodli uveřejňovat Vaše osobní příspěvky, názory a komentáře. Modřanské noviny jak v tištěné, tak i elektronické podobě vznikají a vycházejí zejména pro Vás – pro občany Městské časti Prahy 12. Budeme rádi za jakýkoliv Váš příspěvek či názor, který budete chtít na stránkách Modřanských novin zveřejnit.

Vaše příspěvky s uvedením souhlasu ke zveřejnění na webových stránkách prosím posílejte na náš e-mail :      modranskenoviny@seznam.cz

 

——–————————————————————————————————————————————————————————————————

30.1.2010  Co všechno trápí obyvatele Prahy 12…?

Je hodně problemů, které, Prahu 12 trápí. Místní drobná kriminalita, s plošným dopadem na život mnoha občanů. Mluvím tu o zejména o vykrádání aut a sklepů, které výrazně zasahují do běžného života občanů. Trvalý problém modřanského sídliště s vykrádáním aut občanů vyhovuje snad jen provozovatelům místních hlídaných parkovišť. V ulicích je přítomno málo ochránců pořádku. Kamery nejsou spásou, respekt živých ochránců je kamerou nenahraditelný. Čím dál častější je obrázek bezdomovců na lavičkách dětských hřišť. Mnozí bezdomovci za sebou mají smutný příběh, to ale nic nemění na to, že nemohou omezovat život ostatních. Podobné je to s některými pejskaři, kteří podporují trend zeleň psům (a jejich výkalům), klece dětem (letos se chystá výstavba oplocení několika dalších dětských hřišť na Praze 12). Městský mobiliář je v žalostném stavu (zbytky základů laviček, zdemolované zastávky busu, zničené koše …), řešením není jeho pouhá obnova, ale prevence jeho likvidace. Ve špatném stavu jsou i chodníky. Úsměvnou historkou byla koncem roku hromadná výstavba bezbariérových přístupů na chodníky v místech, kde není přechod pro chodce ani zákaz parkování … na spoustě míst tak parkující auta stejně bezbariérový přístup blokují. Nedotažená investice, podobně jako letošní neodborné zásahy do provozu na místních komunikacích. Chodníky, k jejichž úklidu (zejména teď v zimě) se město nemá (nebezpečným příkladem budiž ledovka na schodištích mezi sídlištěm a zástavkou busu Tylova čtvrť). Toto a mnoho dalších věcí občany též zajímá, leč informačních zdrojů na toto téma je málo. 

Markus

Reakce naší redakce :  „Markusi“, děkujeme za pochvalu a pozitivní ohodnocení našich elektronických „Modřanských novin“ a zároveň se omlouváme, že jsme si „převzali“ kus textu z Vašeho blogu…. Váš názor se nám ale velice líbí a 100% s ním souhlasíme. Osobně také cítíme, že problémů o kterých se nikde nepíše je mnohem více, nicméně je často velice složité „být aktuální“  a zároveň postihnout „vše“. Vaše články jsou velice zajímavé a poto Vám v případě Vašeho zájmu nabízíme prostor v našich „Modřanských novinách“.

Děkujeme za Vaši odpověď. „Redakce Modřanských novin“

—————————————————————————————————————————————————————————————————–

 28.11. 2009     Kaufland chceme !!!!!!!

Pro Paní Rázkovou a paní Novotnou….

Vážené paní,
bydlím v ulici Hasova a Vaše články mě úplně ohromily, jaké nesmysly dokážete napsat !
Albert je už zrušen, do Normy se nedá chodit nakupovat. Je to malý krcálek s nahnilým ovocem i zeleninou !
Lidl má zase omezený sortiment. Zbývá jen Billa, ale ta je často drahá. Nám v Modřanech velmi chybí velký
hypermarket, kde by byly i nižší ceny. Proto stavbu Kauflandu jednoznačně podporuji a nejsem sám ! Modřany by se zbavily nevzhledného oploceného parkoviště, které opravdu hyzdí okolí.
Fandím panu starostovi, který Kaufland podporuje. Chci podpisovou akci lidí podporující tuto potřebnou stavbu !
Nechci, aby menšina lidí blokovala tuto stavbu, krerá už mohla být dávno realizována. Pana starostu budu informovat !

Vážené paní, pouze škodíte obyčejným lidem v Modřanech !

S pozdravem
Čtenář

(Uveřejněný dopis čtenář podepsal, redakce však nechce volně zveřejňovat jeho jméno bez jeho svolení…pozn. redakce)

28.11.2009 17:06:00 PM          Dobrý den pane……….,

dostala se mi do rukou Vaše reakce na náš článek. Záměrně užívám náš,protože za obsah tohoto článku se kromě našeho družstva postavila 4 další bytová družstva, která těsně sousedí se zamýšlenou stavbou. To že tento fakt chybí v daném článku, je mi líto, ale původně tam zmínka o podpoře dalších bytových družstev měla být. Nevím, zda byste i pak měl dojem, že jde o menšinu.

Jak jsem uvedla už v článku, my se chystanou výstavbou zabýváme již od počátku a věřte, že odpůrců stavby málo nebylo. Nikdy jsme ovšem netvrdili,  že byli i tací, kteří by stavbu Kauflandu uvítali. Rozhodně se jednalo většinou o starší lidi, kterým více než na životním prostředí záleží na tom,  aby to do obchodu měli co nejblíže. Já ale zastupuji skupinu těch lidí, kteří jsou proti. Na rozdíl od pana starosty si to mohu jako řadový občan  dovolit. Pan starosta by však měl z titulu své funkce zmínit i názory odpůrců jakéhokoli projektu. A pak by se měl postavit na stranu té skupiny,  kde stojí názorová většina. To se v jeho článku v Novinách Prahy 12 ale nestalo. Mimochodem se jedná o noviny, na které přispíváme z našich daní, tak bychom v nich měli všichni dostávat objektivní zprávy. Náš článek v Modřanských novinách vznikl proto, že pan starosta viděl ve svém příspěvku  věc jen z jedné strany. A vznikl i proto, že v současné době existuje svoboda slova. Takže když má někdo jiný názor než Vy, nemusí se jednat o  nesmysly, jak píšete. V našem případě to tak skutečně není.

Máte pravdu, že Albert naproti Lidlu je zrušen, ale to je poměrně nová záležitost. Tak tomu dlouho nebylo a stejně vedení radnice mělo už na začátku pocit, že tady další obchod nevyhnutelně potřebujeme. Na začátku tu byla Delvita a Billa měla pobočku pouze na Sofijském náměstí. I nyní máte v Modřanech možnost nakupovat v Albertu, a to na Obchodním náměstí. Tak daleko to není. My z těsného sousedství zamýšleného Kauflandu si stěžujeme hlavně na zbytečně velkou koncentraci obchodů v naší blízkosti. Naopak je tomu na protilehlém kopci sídliště Modřany. Tam lidé mají skutečně málo možností k nákupu v blízkém obchodě. Kdyby stál Kaufland tam, jistě by výstavbu podpořilo více lidí než nyní.

Také máte pravdu, že současné parkoviště je nevzhledné, ale je třeba si uvědomit, že chystaná výstavba nepřinese jen pozitivní estetický dojem z daného prostoru. Všechny argumenty zmiňuji ve svém článku a doufám, že jste je četl. Osobně mám pocit, že každá věc se musí zvažovat tzv. zleva i zprava. Rozhodně jsme si všichni vědomi toho, že se žádnou podobnou výstavbou nedá zavděčit všem. Z našeho „nejbližšího“ pohledu se věc jistě jeví jinak než Vám, když bydlíte od budoucí stavby dost daleko. A to jak z pohledu případného parkování v blízkosti domu, zhoršeného vzduchu i hluku či tržní ceny Vašeho bytu. Bydlíte prostě trochu dále (v těsné blízkosti lesa) jste na tom zhruba jak pan starosta a proto se Vás chystaná výstavba zdaleka tolik nedotýká. Vzhledem k tomu, že Vás neznám, nevím, zda si vzhledem k Vaší rodinné situaci jako mnoho z nás můžete představit i to, jak se bude žít Vašim dětem v těsné blízkosti dvou super/hypermarketů (z jedné strany Billa, z druhé Kaufland). Všichni zdejší rodiče menších dětí budou mít díky zvýšenému provozu o něco větší starost o pohyb svých dětí v blízkosti bydliště, než tomu bylo dosud. Současné byť nevzhledné parkoviště tyto obavy nevzbuzuje.

Jestli chcete podpisovou akci lidí, kteří stavbu Kauflandu podporují, tak prosím. Klidně ji můžete dát dohromady. Máte stejnou možnost jako my. Dneska ale nejde jen napsat, že něco chcete. Musíte tomu věnovat dost energie a času, stejně jako jsme to museli před časem udělat my. Za sebe mohu napsat, že by mě zajímalo, kolik lidí z nejbližšího okolí budete na petici mít. Naštěstí demokracie umožňuje, že i malá hlasitá skupina může způsobit změnu či alespoň zdržení plánů v aktivitách různých firem. Nejhorší je být nespokojen a zticha.
 
Co mě ale úplně zarazilo (stejně jako pana Fliegera z Modřanských novin, který mi Vás email přeposlal) je Vaše věta o tom, že pana starostu budete informovat. To opravdu  nevím o čem. Modřanské noviny nejsou jakýmsi tajně rozdávaným samizdatem, a proto se domnívám, že už je celé četl. Jistě ho opoziční názory zajímají. Také si nemyslím, že by se v našem článku dočetl něco pro něj zcela nového. Pan starosta má spolu s jeho dalšími kolegy volbu se postavit alespoň k některým našim připomínkám čelem a dopomoci „zlidštění“ chystaného projektu i pro nás nejbližší sousedy anebo jako dosud nereagovat.

Chápu Váš postoj a doufám, že jsem Vám svou odpovědí více přiblížila důvody našeho postoje popsaného v článku.

Zdravím
Ing. Veronika Novotná

29.11. 2009 12:04 PM          Vážená paní inženýrko,

děkuji Vám za obsáhlou odpověď. Stejně si ale myslím, že proti výstavbé Kauflandu protestuje výrazná menšina lidí. 4, nebo 5 bytových družstev je opravdu na celé Modřany velmi málo.
Dále, bude-li tu více obchodů, budou si konkurovat a na tom vydělá náš občan. A znovu opakuji na Praze 12 nemáme žádný hypermarket. TEN TADY OPRAVDU CITELNĚ CHYBÍ !  Já musím jezdit do Intersparu na Pankrác.  U nás je jen pár malých obchodů
a Normu, tu už ani nemůžeme počítat, to je nouzový obchůdek , když se něco zapomene koupit.

V Némecku je běžné, že je vedle sebe i několik velkých obchodů, ale na tom zákazník jedině vydělá !
A co se omezeného výhledu týká, tyto stavby jsou většinou přízemní a tedy velmi nízké, tak si myslím, že tento argument je zavádéjící.
Myslím, si že v tomto případě převládají pozitiva. Bylo by dobré Kaufland postavit co nejdříve.

S pozdravem
Čtenář

29.11.2009, 16:38 16:38 PM          Dobrý den pane ……….,

znovu musím reagovat. Nikde jsem nenapsala, že proti výstavbě je pouze 5 bytových družstev. Psala jsem o tom, že text článku podporuje 5 bytových družstev. Nemohu obcházet všechny ty, kteří před časem podepsali petici proti výstavbě Kauflandu. Názor sousedních družstev na daný článek se však dal sehnat poměrně rychle.
Realita je taková, že v jiných lokalitách ČR se o zastavení výstavby Kauflandu či jiných kontroverzních staveb z různých důvodů zúčastnilo i méně lidí a skutečně dosáhli svého. Takže je v podstatě irelevantní diskutovat o tom, zda jsme v menšině či nikoli. Je to irelevantní i z toho důvodu, že ani my ani Vy nevíte, jaký je skutečný většinový názor. Nikdo takový průzkum nedělal a zřejmě ani dělat nebude. Nemůžeme tedy vycházet z našich osobních názorů a tvrdit, že ten druhý má menšinový či většinový názor.
Rozhodně z Vás stále mluví člověk, který bydlí v poměrně klidné a tiché lokalitě u lesíka. Myslíte, že byste tolik prosazoval výstavbu Kauflandu, kdyby Vám ho stavěli před domem? Zrovna u Vás je z jedné strany Vašeho domu dost velký prostor na takovou stavbu – zkuste si proto alespoň představit, jak by to na Vás potom působilo. Jistě tento prostor není strategicky pro investora tak zajímavý jako prostor před naším domem. Ale přesto si zkuste představit, o co všechno byste Vy a Vaši sousedé takovou výstavbou přišli za cenu toho, že to budete mít do obchodu blízko. Zkuste si udělat hypotetický průzkum názorů Vašich sousedů na tuto možnost. Po zkušenostech si troufám výsledek předpokládat.

Já i můj manžel jsme hodně let pracovali v oblasti nákupu a pokud se od té doby nezměnila definice hypermarketu, tak Vás musím zklamat. Ani po výstavbě Kauflandu nebudeme mít v Modřanech hypermarket, ale pouze další diskont s větší prodejní plochou (šíře a kompletnost sortimentu jsou další parametry, které Kaufland v definici hypermarketu diskvalifikují, i když v některých zdrojích je popisován jako „hypermarket diskontního typu“). Přesto se dá souhlasit s tím, že může takový obchod někomu v Modřanech chybět. Znovu opakuji, když bude takový obchod stát na jiném místě Modřan (např. směr Levského či Na Beránku), může mít taková stavba z několika důvodů větší podporu než nyní. 
Ano, máte pravdu, tyto stavby jsou nízké. Ale jak pro koho. Pokud mohu hovořit zrovna za pozici naší rodiny a pozici rodin v podobné situaci, tak my bydlíme v přízemí. Už nyní koukáme na jedné straně domu na štít sousedního paneláku. Rozhled ani světelnost není z této strany ideální. A v budoucnu nás díky Kauflandu čeká podobný výhled i na druhé straně. Takový byt se v podstatě stává neprodejný a jeho uživatelské vlastnosti jsou horší, než když jsme mohli koukat na stráň plnou vzrostlých dřevin. Na nevzhledné parkoviště z našeho bytu nevidíme. To, že už před časem v našem domě sešlo z prodeje bytu (byť v daleko vyšším patře) díky plánované výstavbě Kauflandu, je realita. Chtěl byste žít někde, kde bude těžší stávající byt vyměnit anebo jehož tržní cena se změní?  A proč jste nekomentoval zhoršený vzduch a hluk, který nás čeká. Je to podle Vás také zavádějící?

Osobně nevím, jestli je zrovna nejlepší volit jako příměr Německo. Myslíte, že tam jsou v jiných oblastech na tom stejně jako my a jen obchody jim kvetou více? Ne, tak to není. Také nevím o tom, že by v Německu bylo běžné stavět několik obchodů uprostřed bytové výstavby. Většina vyspělých států odsouvá nákupní střediska mimo bytovou zástavbu. Ještě dodávám, že již nyní je „hustota hypermarketů/diskontů vyšší než ve většině západoevropských států“, což je nezpochybnitelný fakt, který si můžete ověřit na internetu. Nemusím snad ani dodávat, že z celostátního průměru prodejní plochy na jednoho obyvatele se Praha zásadním způsobem vymyká a oproti rurálním oblastem je několikanásobně vyšší.
Jinak v Modřanech chybí i další věci. Vzhledem k počtu obyvatel se dají Modřany srovnat s menším městem. Ve spoustě menších měst je běžné, že mají například svůj vlastní plavecký bazén. Jistě by se daly zmínit další věci, které v Modřanech chybí. Je však otázka, o co nám do budoucna jde. Vážně chceme pouze kvalitněji a blíže nakupovat nebo bychom měli na našem sídlišti usilovat i o zlepšení jiných oblastí?

Jak už jsem uvedla, článek v Modřanských novinách jsem psala s podporou mnoha sousedů. Včerejší a dnešní odpověď je však jen moje. Píšu Vám z pozice matky, které záleží na tom, co budou mít její děti jako vzor. Nechci je učit, že konzumní záležitosti jsou pro nás prioritní. Nebudu sedět s rukama v klíně a čekat, co kolem nás vyroste. Sama jsem také vyrostla na sídlišti (v Krči), kde jsme měli dostatek zeleně, klidné prostředí a čistý vzduch a i přes tehdejší minimální variabilitu obchodů nám další obchody nechyběly. Jistě – dnes je doba jiná – ale je opravdu naše snažení v tomto směru nyní lepší?  Dokonce si troufám tvrdit, že Vy jste silnější argumenty nepředložil.

Můžete však být v klidu – je zcela jedno, co si mezi sebou vyměňujeme za názory, protože v naší společnosti stále vítězí úplně jiné věci než zdravý rozum. A bohužel tomu tak je i v případě budoucí výstavby Kauflandu.

Zdravím
Veronika Novotná

——–————————————————————————————————————————————————————————————————

26.11. 2009     Péče o trávníky na našem sídlišti

Zdravím přátelé.

To co se děje na sídlištích je prostě na facku. Ty rádoby zahradníci dělají tak nesmyslné práce,že kdybych věděl kdo jim to nařídil, tak bych mu facku s chutí dal. Oni sekají trávu, která už tam téměř není, rozfoukavají listí a jehličí kde to je naopak důležité pro klima, vysychání půdy ale i na pohled. Teď tu máme před panelákem vymeteno až na hlínu a je to hrůza .Nehledě na smrad z motorových sekaček a fukarů. Takže jsem se vypovídal…teď už najít toho hlupáka co to nařídil.

S pozdravem
Josef Lexa

 ———————————————————————————————————————————————————————————————–

24.3. 2009      Stavební aktivity a zastavěnost Modřan

Dovoluji si reagovat na článek z čísla 9 (časopis Respekt…pozn. redakce), který se zmiňuje o minulé panelové výstavbě a to i v Modřanech. Článek nepojednává o panelových domech jako takových, což skutečně není zázrak, ale o zastavěnosti. Na rozdíl od uvedeného článku musím konstatovat, že panelové sídliště je vzdušné a má zatím zeleň. Je to rozdíl toho, co se staví dnes, či spíše staví po roce 1989. Pozemky z velké většiny vlastní magistrát a ten pod nedefinovatelným tlakem ustupuje investorským firmám a volné plochy nechává zastavět. Dnešní  betonové domy mají sice lepší vizáž, ale jejich lokální zahuštěnost je podstatně větší, nežli u panelových domů. Navíc nerespektují minulost Modřan a svým vzhledem ji překryjí. Byla zastíněna škola i kostel. Takže se to opět vymklo záměru. Jako tehdy, kdy to článek v Respektu odsuzuje. Místo parků a zeleně se v Modřanech staví a staví. Problém není až tolik na P12, ale na magistrátu. Vlastně tu krizi investorům přeji. Snad dají na chvíli pokoj a zmizí ze scény. ……Alespoň z Modřan.

Ing. Šíma

————————————————————————————————————————————————————————————————–

24.4. 2009      Zamyšlení nad stavbou obchodního domu „Kaufland“

Ráda bych čtenáře těchto stránek seznámila s průběhem a výsledkem šetření na místě budoucí výstavby obchodního centra Kaufland a souvisejícího projektu polyfunkčního domu. Jedná se o místo na křižovatce ulic Lhotecká a Kolarovova, v současné době je zde parkoviště pro obyvatele okolních bytových domů, zčásti hlídané. Prostor je osázen různými dřevinami, rostou zde křoviny apod..

Pozemek sám patří firmě InterCora, spol. s r.o. a již v minulosti probíhalo územní řízení na výstavbu obchodního centra. V té době se obyvatelé okolních domů postavili na odpor a  podařilo se jim  projekt zastavit. Jejich omyl – že tato věc je vyřešena definitivně – způsobil, že bez obav hleděli budoucnosti vstříc a přestali se starat. Dopustili se zásadní chyby, projekt byl znovu obnoven, a tentokrát se jim nepodařilo včas vstoupit do úřední mašinerie. Nestali se tak účastníky územního řízení a tudíž neměli možnost se k projektu vyjádřit. Lidé, kteří bydlí v bezprostřední blízkosti tak velkého objektu, který naprosto zásadně změní charakter jejich bydlení, nemají možnost se k tomu vyjádřit?

Ale chci být opravdu objektivní a svůj názor si nechám na konec.

Protože naše Občanské sdružení má v programu ochranu přírody a životního prostředí, přihlásili jsme se žádostí o informace na místní odbor životního prostředí. Podle zákona musíme být informováni o veškerém kácení stromů a dřevin v naší městské části. Tak jsme se vlastně stali jedinými účastníky v této akci, vedle odboru životního prostředí a zástupkyně fy. InterCora.  Na obranu firmy InterCora, spol. s r.o. musím říci, že jednali velmi korektně. V první chvíli vykázali z jednání zástupce družstev vlastníků, bylo zmíněno výše. S námi opravdu prošli celý prostor, prokázali se plnými mocemi, vysvětlili nám, kde bude náhradní parkoviště pro obyvatele bytových domů. Kolik bude parkovacích míst ( počet se zvětší, ale budou za peníze), atd. . Toto bylo opravdu v pořádku.

 Naskýtá se otázka, kdo je vlastně viník?

 Všichni víme, že když bydlíme ve městě, nemůžeme chtít, aby každý z nás měl před domem louku s jetelíčkem. Tomu snad rozumí všichni. Ale zrovna tak chápeme všichni, že jsme si zvolili zastupitelstvo, aby dbalo o zájmy občanů a aby vystupovalo v jejich zájmu – vždyť proto jsme je volili. Současná situace je naprosto katastrofální – radnice bez porady s občany činí rozhodnutí, o kterých se obyvatelé dozvědí, až když je pozdě. Samozřejmě vše probíhá v souladu se zákonem.  Tak zakládáme občanská sdružení, snažíme se proniknout do úřední mašinérie a nakonec zjišťujeme, že jediné, co nám zbývá, je upozorňovat na věci, které se dějí a o kterých by měli obyvatelé naší městské části vědět první, tedy, pokud to stihneme ještě před schválením radnicí.

Na závěr bych si dovolila krátkou úvahu. Slovu starosta  rozumím tak, že člověk, který je zvolen starostou, na sebe bere starosti za obec. Od svých voličů získal zvolením kompetenci jednat za obec. Pokud začne jednat proti zájmům svých volitelů, pozbývá jeho setrvání ve funkci smysl. Domnívám se, že člověk, zvolený do funkce starosty, by měl především komunikovat s obyvateli a respektovat jejich názor –

I když právě odtud ty starosti. Dobrý starosta by mohl například místním rozhlasem oznámit, že se uvažuje o projektu na nákupní středisko a na radnici jsou podpisové archy, kde obyvatelé mohou projevit svůj souhlas či nesouhlas.

Rubrika v Novinách Prahy 12, která se nazývá „ Vy se ptáte, starosta odpovídá“ mi přivodí téměř vždy žlučníkovou koliku, a proto ji čtu velmi sporadicky. Dozvíte se tam všechno, jen podstatné věci ne. Ideální stav by byl, kdyby se rubrika nazývala například „ Starosta informuje občany“ a zde by se lidé dozvěděli, co se v jejich obci chystá, popř. kde se mohou k těmto věcem vyjádřit. A tak jsme se na závěr dopracovali k odpovědi na otázku, kterou jsem si položila v textu o něco výš.

Eva Olejníčková

————————————————————————————————————————————

30.5. 2009      Nesouhlasím s výstavbou obchodního domu „Kaufland“.

Dobrý den, jmenuji se Adámek Miroslav, bydlel jsem v Modřanech 25 let, můj syn s rodinou bydlí v Rytířovce stále. Trvalým pobytem jsem stále v Modřanech. Chtěl bych tímto vyjádřit svůj nesouhlas se stavbou Kauflandu. Důvody : supermarketů a obchodů je na daném území dost, možná, že některé z nich stejně ekonomicky nepřežijí, proč stavět další konkurenci. Zničí se parkoviště – kde budou místní lidé parkovat ? Přibydou další spoluobčané z jiných částí, kteří sem budou jezdit nakupovat – další problém s parkováním. Parkovat někde budou i eventuální zaměstnanci. Novou stavbou utrpí i životní prostředí – vykácí se zeleň, přibudou výfukové plyny, bude více odpadků. Vzhled této městské části bude podstatně horší. Celkově nutno říci, že si myslím, že nejvíce problémů budou mít lidé co bydlí kolem, proto se přidávám k těm co si myslí totéž.

Adámek Miroslav.